blog
Jak rozliczać opakowania jednorazowe według Dyrektywy SUP?
Przepisy dotyczące gospodarowania odpadami, które muszą przestrzegać przedsiębiorstwa gastronomiczne, zaczęły obowiązywać już 2023 roku.
Ich zapisy to efekt dyrektywy Unii Europejskiej z 2019 roku. Jej celem jest ograniczenie wpływu plastikowych produktów jednorazowych na środowisko. Część przepisów zaczęła obowiązywać już w 2023 roku, a inne, szczególnie te dotyczące opłat, weszły w życie w 2024 roku.

Masz lokalny biznes, restaurację lub sklep spożywczy? Już dziś zajmij się rozliczeniem opakowań jednorazowych według Dyrektywy Single Use Plastic (SUP).
Czemu? Jeśli tego nie robisz - możesz otrzymać kary.
W tym artykule poznasz zasady rozliczania opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych. Zobaczysz, jak wdrożyć przepisy w praktyce.
Opakowania jednorazowe do rozliczeń
W świetle przepisów, raportowaniu, rozliczeniom i opłatom podlegają wszystkie opakowania jednorazowego użytku wykonane w całości lub w części z tworzyw sztucznych. Jeśli prowadzisz gastronomię, dotyczy to wszystkich opakowań, w których wydajesz jedzenie na wynos, i które nie są przeznaczone do wielokrotnego użycia. Przy czym, w myśl przepisów, o konieczności rozliczenia decyduje dystrybucja oraz przeznaczenie produktu, a nie jedynie możliwość ponownego użycia opakowań.

Najlepszym przykładem są plastikowe kubki, w których wydajesz kawę, lub pojemniki na jedzenie. Za nie musisz pobierać opłatę i uwzględniać w statystykach.
Celem dyrektywy SUP jest przede wszystkim ograniczenie zużycia tego typu opakowań oraz nakłonienie przedsiębiorców do stosowania ekologicznych alternatyw. Wprowadzenie opłat za jednorazowe opakowania ma zniechęcić konsumentów do ich nabywania i wybierania mniej szkodliwych dla środowiska rozwiązań.
Jak wygląda system opłat za opakowania jednorazowe?
Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują obligatoryjne opłaty za korzystanie z opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych w punktach handlowych, gastronomicznych oraz vendingowych. Pobierana są od klientów przedsiębiorstw gastronomicznych. Obejmują kubki na napoje, pojemniki na żywność oraz inne opakowania wymienione w ustawie. Wartość opłaty jest stała i wynosi 0,20 zł za kubki i 0,25 zł za pojemniki na żywność.
W tabeli znajdziesz zestawienie wszystkich opakowań plastikowych, które należy rozliczać w BDO. Są tu dokładne wartości, które należy podać w zestawieniach, składanych w ramach sprawozdania BDO.
Sprawdź tutaj
Obowiązki przedsiębiorców gastronomicznych

Prowadzisz firmę w gastronomii? Pobieranie opłat od użytkowników końcowych za jednorazowe opakowania to nie jedyny obowiązek. Musisz być zarejestrowany w rejestrze BDO oraz prowadzić szczegółową ewidencję liczby nabytych i wydanych opakowań.
Opłata za opakowania wprowadzone do obrotu musi być wykazana na dokumentach sprzedaży (np. na paragonie, fakturze, rachunku), a jej wysokość ma uwzględniać podatek VAT.
Musisz także zapewnić klientom możliwość wyboru alternatywnego opakowania lub możliwość zakupu bez użycia jednorazowych opakowań (na przykład do pojemników własnych). Wśród alternatywnych rozwiązań, które Twoja gastronomia może zaoferować, są na przykład opakowania wielokrotnego użytku czy biodegradowalne.
Jak prowadzić ewidencję opakowań jednorazowych?
Praktyczne porady.
Ewidencja wprowadzonych na rynek opakowań może mieć formę papierową lub elektroniczną. Trzeba rejestrować liczbę nabytych i wydanych produktów jednorazowych z tworzywa sztucznego z określonymi cechami (np. waga, rodzaj, wymiary).
Czemu rejestrować opakowania?
To umożliwi organom kontrolnym monitorowanie zużycia, zgodnie z przepisami krajowymi i Unii Europejskiej. A Tobie pozwoli uniknąć konsekwencji finansowych.
Nieprzestrzeganie przepisów, związanych z obowiązkami SUP oraz raportowaniem do BDO, może wiązać się z karami. Wypełniając sprawozdania, warto być precyzyjnym i dokładnym. Jeśli potrzebujesz pomocy, skorzystaj z doświadczonych specjalistów.
Takie wsparcie zapewnia bdomat, który pomoże Ci rozliczyć opakowania. Fachowa pomoc to brak błędów i możliwość skupienia się na prowadzeniu działalności.
BDO i SUP: jakie wyzwania dla Twojej firmy?
Wdrożenie przepisów SUP wiąże się z wyzwaniami, wśród których wymienić można na przykład dostosowanie systemów sprzedaży. To z kolei może wymagać zmian w oprogramowaniu oraz procedurach Twojego biznesu lub/i integracji systemu z innymi platformami handlowymi. Takie zmiany wymagają często czasu i środków finansowych oraz przeszkolenia pracowników. By znali przepisy i potrafili je skutecznie wdrożyć w codziennej pracy.
Z odpowiednim planem działania i pomocą ekspertów, można nie tylko skutecznie sprostać wyzwaniom SUP i BDO, ale także zdobyć istotne korzyści z wprowadzanego systemu.
Takie korzyści to na przykład poprawa zarządzania i większa satysfakcja klientów, którzy docenią Twoje działania na rzecz ochrony środowiska. A to z kolei może przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy na rynku.

To może słono kosztować:
najczęstsze błędy przy rozliczaniu opakowań jednorazowych
Jednym z najczęstszych błędów, które mogą wystąpić w procesie zarządzania odpadami i wymaganiami SUP, jest brak rejestracji w rejestrze BDO lub nieprawidłowe prowadzenie ewidencji. Rejestr BDO, czyli Baza Danych o Odpadach, to kluczowe narzędzie umożliwiające organom kontrolnym monitorowanie obiegu odpadów.
By uniknąć błędów w rejestrze BDO, każdy przedsiębiorca powinien dbać o bieżącą aktualizację danych, w tym dotyczących ilości i rodzajów wprowadzanych na rynek opakowań. Trzeba również pamiętać o konieczności regularnego przygotowywania dokumentacji, dotyczącej opakowań wprowadzonych na rynek.
Przepisy dotyczące opakowań jednorazowych będą się zmieniać. I to na Tobie spoczywa obowiązek, by być na bieżąco z najnowszymi wymaganiami w tej kwestii.
Kluczowe dane na temat opakowań z tworzyw sztucznych
Poniżej znajdziesz tabelę zawierającą kluczowe informacje na temat opakowań. Wartości w tabeli są jedynie podane w przybliżeniu, aby ułatwić szacowanie mas wydanych opakowań. Precyzyjne dane dotyczące każdego z opakowań wynikają m.in.: ze specyfikacji produktu, Faktur zakupowych, danych producenckich. Dane te są istotne dla każdej firmy gastronomicznej, która ma obowiązki wynikające z dyrektywy SUP. Zapoznaj się z nimi, by prawidłowo zarządzać procesem ewidencjonowania i naliczania opłat za opakowania wprowadzone do obrotu.
Rozliczenia opakowań - perspektywy na przyszłość

W świetle przepisów unijnych, ograniczenie ilości opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych to krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju. Dyrektywa SUP stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania, ale i otwiera wiele możliwości. Odpowiednie przygotowanie i wdrożenie przepisów pozwoli Ci zbudować silną pozycję ekologicznie świadomej firmy oraz przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.
Potrzebujesz pomocy z rozliczeniem opakowań?
Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musisz robić tego sam! Od tego jest bdomat. Pomożemy Ci rozpocząć i prowadzić formalności, związane z BDO i SUP.
Dzięki temu ominie Cię stres, że zapomnisz o terminach lub nieprawidłowo rozliczysz opakowania. Krok po kroku poprowadzimy Cię łatwo przez proces rejestracji i zadbamy o to, byś był na bieżąco ze sprawozdaniami i najnowszymi przepisami. Dokładnie będziesz wiedział, co i jak masz robić w firmie.
Po prostu do nas napisz lub zadzwoń. Ekspert bdomatu w miłej atmosferze i jasnym językiem wyjaśni Ci po kolei co trzeba zrobić.
(+48) 17 230 49 70
kontakt@bdomat.pl